För många år sen fick jag i uppdrag att skapa en film åt en startup…
Företaget hade utvecklat en app för kommunikation mellan grannar. Målet var att bl.a. tävla med Blocket och Facebook Marketplace på privatannonsmarknaden. Appen, som redan i princip var klar, skulle lanseras inom ett par veckor. Filmen skulle visa vad appen handlar om, och hur den fungerar. Det var kort om tid, eftersom filmen skulle godkännas av Apple före publiceringen på App Store.
Sagt och gjort. På bara några veckor tog vi fram en enkel animerad film. Den blev klar i tid, och skickades in till Apple helt enligt tidplan. Såhär blev filmen:
“Följer inte riktlinjerna”
Men så, bara några dagar innan lanseringen, slog det ned en bomb: Kunden fick ett mail från Apple där det stod att ”filmen följer inte riktlinjerna för App Store”, och att lanseringen därför inte kunde godkännas.
Panik!
Kommunikationsplanen var spikad sen länge, annonsutrymmet var bokat och betalat, finansiärerna förväntade sig en lansering… Och så fick allting skjutas upp bara på grund av mig, mitt slarv. Eftersom jag missat att läsa på om vilka krav Apple hade för att visa filmer på App Store.
Lösningen: Ny film inom 24 timmar.
Snabbt som ögat tog jag rätt på vad problemet var: För att godkännas av App Store fick filmen bara visa vad själva appen visar, alltså i princip en skärminspelning. Filmen jag hade levererat stämde inte alls med detta.
Det fanns varken tid för att bolla ett nytt manus med kunden, än mindre för att hitta en tillgänglig animerare. Med mina egna högst basala kunskaper om animering fick jag därför sitta uppe hela natten och göra en ny film. Inget mästerverk, men den var i alla fall enligt Apples riktlinjer. Såhär blev den:
Så, tidigt på morgonen dagen efter, skickade jag den till kunden. Jag vågade inte ens ringa dem – jag bara mailade över filmen och hoppades på det bästa. Efter några timmars nagelbitande fick jag till slut höra att Apple hade godkänt den nya filmen och att lanseringen kunde fortgå. Puh!
Så vad lärde jag mig av mitt misstag?
1. Ta reda på riktlinjer och tekniska krav – innan du sätter igång.
I det här fallet var skulden helt och hållet min. Jag ville gärna ha uppdraget, och sa därför att jag hade koll på (vilket jag uppenbarligen inte hade).
Men självklart hade kunden såklart också kunnat ta reda på detta själv, och bifogat en teknisk spec till uppdragsbeskrivningen. Det skadar ju inte att ha både hängslen och livrem.
Vilket för mig till lärdom nummer två:
2. When you assume you make an “ass of u and me”
När det är ett kritiskt läge, förlita dig inte på att andra har koll. Skaffa egen koll, och sov bättre om nätterna!
Har du några egna stories att dela med dig av? Kommentera gärna!